Ze neemt plaats in de stoel en kijkt vol belangstelling naar de tafel naast haar die bezaaid ligt met gekleurde kaartjes in de vorm van een hart. “Wauw, hoeveel zijn dat er wel niet?” “Veertig verschillende kleuren, uit 10 verschillende kleurfamilies” zeg ik. Veertig tinten in Paars, Geel, Blauw, Oranje, Groen, Rood, Turquoise, Bruin, Roze en Zwart-Wit.

“De 10 kleurfamilies vertellen iets over je drijfveren”, zeg ik weer, “datgene wat jij het allerliefste doet, en de 4 verschillende tinten van elke kleurfamilie vertellen iets over HOE jij dat het liefste doet.” “Goh, wat interessant, je maakt me wel heel nieuwsgierig”. Haar ogen glimmen.

“Kies maar drie kleuren die je heel erg aanspreken”. Haar ogen beginnen meteen de hartjes te scannen. Haar eerste keus valt op lichtblauw. Het volgende hartje is koraalrood. Over de laatste moet ze even nadenken. Dan pakt ze vastbesloten een ceriseroze. “Mijn lievelingsjurk heeft deze kleur.”

Ik leg de kleurhartjes onder elkaar in de de volgorde van haar keuze, 1, 2 en 3. Ik begin vertel haar dat het eerste kaartje de kleur is zoals ze zichzelf ziet: Lichtblauw, de kleur van De Vlotte Communicator. “Blauw heeft een groot talent voor Communicatie en Leiderschap, en wil vanuit deze drijfveer graag trouw, effectief, oprecht en onderzoekend anderen inspireren en geïnspireerd worden.” Ze knikt instemmend en zegt “Dat klopt wel!”

Het tweede kaartje is Koraalrood, de kleur van De Sprankelende Catalysator. “Dit is hoe anderen jou zien”, zeg ik en ze luistert aandachtig als ik haar vertel dat koraalrood vol passie en ambitie zit en vanuit deze kracht graag recht door zee, vurig, energiek en initiatiefrijk anderen inspireert. “Wat interessant!”

Het derde kaartje is Cerise: De Betekenisvolle Hulpverlener. Cerise doet alles vanuit de drijfveren liefde en zorgzaamheid en doet dat vanuit veel levenservaring. Ze biedt houvast en ontzorgt, is gedreven en sterk. Ik vertel mijn klant dat deze kwaliteiten haar kern vormen.

Als vierde en laatste hartje pak ik Wit en leg dat tegen de Cerise aan. Haar glimlach maakt plaats voor een bedenkelijke blik. “Wit is geen kleur, toch? Ik heb niet zo veel met wit, zo niksig”. “Deze twee kleuren vormen samen het thema dat op dit moment speelt in je leven”, zeg ik en ze kijkt me vol ongeloof aan. “De kleurfamilie Roze is namelijk altijd bezig om vanuit liefde en zorgzaamheid te schenken. En als je altijd bezig bent om voor die ander te zorgen kom je vaak niet aan jezelf toe. Herkenbaar?” Ze kijkt me vol ongeloof aan. “Dat klopt, ja! Hoe weet je dat? Ik werk als verpleegkundige, een drukke baan, en thuis heb ik mijn gezin die ook aandacht wil.”

“Dat zijn sprekende kleuren zeggen we wel eens, maar je kunt ook letterlijk zeggen dat kleuren spreken,” zeg ik en leg uit. “De kleurfamilie zwart-wit houdt van onafhankelijkheid en continuïteit, dus dat wat Roze te kort komt, komt Zwart-Wit brengen: een stukje ruimte en tijd voor zichzelf. Daarom is wit (onderdeel van de kleurfamilie zwart-wit) de brenger van balans, iets wat jij zo goed kunt gebruiken. Wit is namelijk De Opgeruimde Coach, die graag inspireert op een eerlijke, precieze, open en onpartijdige manier. Kleur heeft ons dus iets te vertellen. Ga maar eens wat meer wit dragen of kijk regelmatig naar iets wits, dat zal je helpen de juiste balans te vinden.”

Ons gesprek is ten einde en ze belooft om wit op één of andere manier te gaan toepassen.

Sprekende kleuren, kleuren spreken. Kleuren zijn een afspiegeling van wie we zijn en waar onze talenten liggen. Kleuren liegen niet. De balanskleur die hoort bij de kleur van je grootste kracht (talent)  vormt altijd de sleutel tot de verandering waarnaar je op zoek bent, helemáál als je die kleur niet mooi vindt, want dat betekent júist dat je die kleur nodig hebt om weer verder te kunnen.

Ben jij ook op zoek naar verandering en snak je naar een betere balans, en/of ben je ook nieuwsgierig welke kleur het meest past bij jouw persoonlijkheid en je unieke talent? Neem dan contact met me op voor een gratis en vrijblijvend kleurgesprek van 30 minuten.

 

Foto: © persoonlijkekracht.nl |  De 40 kleurtypes (Powertypes geheten) uit de Persoonlijke Kracht methodiek geven aan waar je uniek in bent. Als je dit weet word je beter gezien, meer gewaardeerd, heb je meer zelfvertrouwen en kun je van grotere betekenis zijn voor jezelf en anderen.